Activiteitenkaart rekenen, Bee-bot

De activiteitenkaarten in de kennisbank zijn zowel apart als in een circuitvorm te gebruiken.

INSTRUCTIE
De leerlingen gaan aan de slag met een rekenopdracht op het gebied van coördinaten. Het is de bedoeling dat de leerlingen samenwerken om zo de aangegeven coördinaten te vinden. De groepsleerkracht mag naar eigen invulling coordinaten op de wereldkaart bedenken.

De leerlingen beginnen met het bekijken van de tegels/kaart (deze kunnen/kan verwerkt zijn in een transparante Bee-bot mat). Wanneer de leerlingen de kaart bekeken hebben, krijgen ze een coördinaat van de groepsleerkracht. Het is de bedoeling dat de leerlingen ieder een eigen route bedenken om zo bij het coördinaat te komen. De routes worden opgeschreven. Hierna worden de routes verdeeld over de leerlingen waarna ieder om beurten een andere route uitvoert.

Als elke leerling aan de beurt is geweest met het programmeren van de Bee-bot, wordt de activiteit afgerond door middel van de dobbelsteen evaluatiemethode.

EXTRA UITDAGING
Er is een mogelijkheid om de leerlingen zelf een coordinaat te laten bedenken. De leerling neemt nu de rol van de groepsleerkracht over. Hierna voeren de leerlingen in groepjes dezelfde opdracht als hierboven beschreven uit. De leerlingen kunnen ombeurten de rol van de leerkracht overnemen.

Ook is een mogelijkheid om de groepsleerkracht een reeks van coordinaten te laten opnoemen. De leerlingen in de groepjes gaan om beurten de wedstrijd tegen de andere groepjes aan. Wie het snelst bij het laatste coördinaat uit de reeks is, heeft gewonnen.

Lesdoelen CT

  • De leerling leert hoe hij een computer of robot repetitieve taken kan laten uitvoeren

Lesdoelen

  • DE LEERLING KAN NAAST HET WERKEN MET COÖRDINATEN IN EEN RASTER, EEN ROUTE BEDENKEN OP EEN WERELDKAART EN HIERBIJ ZIJN/HAAR KLASGENOOT INSTRUEREN OM DEZE ROUTE TE VOLGEN

Youtube

Over deze les

Tijdsduur ± 30 minuten
Vakgebieden Rekenen
Organisatie Circuit
Leeftijd Middenbouw, Bovenbouw

Aangeboden door Iselinge Hogeschool - Marlou Olde Heuvelt en Annemijn Van Ginkel

Heeft u vragen?

Neem contact op