- Je scant het prentenboek in en zet de plaatjes in een PowerPoint. Afhankelijk van hoe groot het prentenboek is maak je een keuze waar je de kleurpotloden laat terug komen.
- Voor iedere leerlingen print je het tekenformulier uit.
- Kleurpotloden voor de kinderen.
De leerkracht leest het prentenboek voor. Na het voorlezen van ongeveer 4 bladzijdes komen er op het digibord kleurpotloden te staan. Dit betekent dat de leerlingen 5 minuten krijgen om te tekenen in vakje 1 wat ze gehoord hebben. Dit herhaal je 3 keer, totdat iedereen zijn 4 vakjes vol heeft. Vervolgens zoekt iedereen een maatje. Het is nu de bedoeling dat de kinderen het prentenboek aan elkaar gaan navertellen, aan de hand van hun eigen tekeningen.
Lesdoelen CT
- De leerling leert onderdelen van een groter geheel benoemen
- De leerling leert concrete situaties in eigen woorden uitleggen
- De leerling leert reflecteren op de stappen die hij nam om een probleem op te lossen
Lesdoelen
- Doel 1 De leerling leert een verhaal om te zetten in een passende tekening.
- Doel 2 De leerling leert een verhaal na te vertellen door middel van zijn eigen tekeningen.