Muziek programmeren

Introductie

De leerkracht kondigt aan dat de leerlingen muziek gaan maken met behulp van technologie. Eventueel laat hij een filmpje zien van een muziekrobot (bijv. Schubot) en van een DJ. Hij vraagt welke muziek de leerlingen mooi vinden en waarom ze die mooi vinden. Wat vinden ze van muziek waar (ogenschijnlijk) weinig patroon in zit (bijv. jazz)?

Instructie

De leerkracht deelt Little Bits-setjes uit en laat leerlingen er eerst mee aanrommelen. Vervolgt legt hij uit hoe de verschillende onderdelen van de set ervoor zorgen dat je (door de stroomkring rond te maken) muziek kunt maken. Wanneer wordt die muziek mooi?

Opdrachtbeschrijving

De leerlingen componeren op papier door verschillende ‘opdrachten’ te geven aan een samenstelling van de Little Bits-set een muziekstuk in een groepje.

Evaluatie

De leerkracht vraagt de groepjes hun muziekstukken te laten horen. Wat is er goed en minder goed aan de stukken?

Lesdoelen CT

  • De leerling leert patronen herkennen in zijn eigen omgeving
  • De leerling leert concrete patronen herkennen, bijvoorbeeld in dans, muziek en afbeeldingen
  • De leerling leert concrete patronen herkennen en maken, bijvoorbeeld in dans, muziek, afbeeldingen en getallen

Lesdoelen

Muziek: De leerling leert klankstukjes ontwerpen waarin een bepaalde ontwikkeling plaatsvindt van circa anderhalve minuut Muziek: De leerling leert grafisch vastleggen en spelen van korte-lange, hoge-lage, harde-zachte geluiden met hun verschillende overgangen en combinaties (bijvoorbeeld een lang, hoog, zacht geluid dat langzaam zachter wordt)

Benodigdheden

Een Little Bits-set per tafelgroepje, papier

Over deze les

Tijdsduur ± 20 minuten
Vakgebieden Muziek
Organisatie Klassikaal, Circuit
Leeftijd Middenbouw, Bovenbouw

Heeft u vragen?

denktvooruit@skbg.nl