Codedirigeren

De klas wordt verdeeld in drie tot zes groepen, één van de leerlingen is de
dirigent. Elke groep krijgt een eigen letter of symbool en verzint een eigen
geluid, door materialen, de stem of het eigen lichaam te gebruiken. Ieder
groepje oefent zijn eigen geluid. De dirigent schrijft vervolgens op het bord
een code met de verschillende letters of symbolen en gebruikt daar eventueel
loops, herhalingen en if-codes bij. Vervolgens voeren de verschillende
groepen de code uit. De dirigent controleert of de code foutloos doorlopen
wordt. Fouten in de code worden gedebugged door de dirigent.

Lesdoelen CT

  • De leerling leert hoe hij een computer of robot repetitieve taken kan laten uitvoeren
  • De leerling leert coderen met fysieke of digitale blokken of symbolen
  • De leerling leert concrete patronen herkennen, bijvoorbeeld in dans, muziek en afbeeldingen

Lesdoelen

Benodigdheden

Eventueel materialen om geluid mee te maken, muziekinstrumenten

Over deze les

Tijdsduur ± minuten
Type Energizer
Organisatie Klassikaal
Leeftijd Onderbouw, Middenbouw, Bovenbouw

Heeft u vragen?

Neem contact op