Problemen in de muziek????

Bijvoorbeeld:
Wanneer is een melodie en/of een ritme mooi? Leerlingen laten experimenteren.

Welke emotie associëren verschillende leerlingen met verschillende muziekstukken? Leerlingen luisteren (en iets laten maken (kunst) of laten bewegen).

Begin:
Verschillende korte muziekstukken laten horen: welke emoties roepen ze op bij verschillende leerlingen?
Waaruit bestaat dit stuk muziek en en welke van die elementen zorgt/zorgen ervoor dat je die emotie voelt?
Eventueel volgende stap (in andere les): welke bewegingen passen daarbij?
Daarna leerlingen zelf laten componeren (bijv. met technologie Ableton of Audiobus): hoe kunnen ze een muziekstuk zo vormgeven (welke elementen zitten erin?) dat ze een bepaalde emotie teweegbrengen bij anderen? Begin maken met notenschrift.

Past bij de kerndoelen
klankstukjes ontwerpen waarin een bepaalde ontwikkeling plaatsvindt van circa anderhalve minuut
met bewegingen uitbeelden van de muzikale aspecten van betekenisvolle situaties bij het luisteren naar muziek
kennismaken met de basisprincipes van de traditionele notatie (vijflijnige notenbalk, vorm van de noten, plaats van de noten, vioolsleutel, meerstemmigheid)
grafisch vastleggen en spelen van korte-lange, hoge-lage, harde-zachte geluiden met hun verschillende overgangen en combinaties (bijvoorbeeld een lang, hoog, zacht geluid dat langzaam zachter wordt)

Probleemoplossend:
- Stukje muziek er uit knippen (het probleem). Hoe ga je zorgen dat de opbouw, de emoties en bewegingen weer kloppen met Technologie?

Eventueel:
Muziekstuk met emoties horen. Meneer die het gemaakt heeft is het verhaal kwijt. Kunnen jullie deze opnieuw schrijven?

Lesdoelen CT

  • De leerling leert nadenken over hoe een computer of robot een probleem kan oplossen

Lesdoelen


Over deze les

Tijdsduur ± 60 minuten
Vakgebieden Muziek
Organisatie Klassikaal
Leeftijd Bovenbouw

Heeft u vragen?

Neem contact op